De weg naar een trainingsacteur

5 daagse training Leren Trainingsacteren

Wat je krijgt:

Wat je ontwikkelt:

Opbouw van de training

Twee unieke en inspirerende locaties

Nabij de dijk van de Zurich ligt een klein dorpje Pingjum. Dáár waar ik de eerste jaren van mijn leven doorgebracht heb en dáár waar ik voor het eerst een schooltje bezocht, gaan wij de eerste 3 dagen van de training doorbrengen. Podium Pingjum, vol cultuur. 
 
Onder de rok van Heerenveen ligt het dorp Katlijk. Wederom een schooltje en weer bijzonder want dit is de Zijn-plek waar kinderen mogen zijn wie ze zijn. En daar gaan wij tijdens de 2 terugkomdagen fine-tunen, stages voorbereiden en de training afronden.

Goed om te weten

Locatie 1 (trainingsdagen)

Podium Pingjum
Grote Buren 6 (ingang aan het kerkpad)
Pingjum (Friesland)

Locatie 2 (terugkomdagen)

Zijn-plek
Bisschoplaan 12
Katlijk (Friesland)

Uurbesteding

Contacturen:
30
Stage/intervisie:
20
Thuiswerk:
15
Trainingsacteur meiny met een stoel Trainingsacteur meiny met een stoel Trainingsacteur meiny met een stoel

Inhoud van de training

Natuurlijk en levensecht leren acteren, dáár gaat het deze dag om. Je inleven en ook aanvoelen wat nodig is om een gewenste rol vormgeven. Sommige deelnemers zullen ervaring hebben in het acteren, anderen juist meer in het begeleiden van mensen en/of leerprocessen. Beiden zijn goed werkbaar. Het acteren in trainingen vraagt dat je kunt kijken vanuit een helicopterview en signaleert wat er gebeurt bij jezelf en bij de ander. Goed duiken in gevoel en teruggeven wat iets met jou doet. Schakelen in emoties en fysiek reageren, zo natuurlijk mogelijk. Veel fysiek spel kenmerkt de ochtend en ook stilstaan bij en het observeren van gedrag. In de middag koppelen we het acteren aan het dienstbaar spelen, wat de rol is van een trainingsacteur. We werken met relevante cases in kleinere groepjes en staan even stil bij wat online-acteren wel of niet anders maakt. Deze manier van trainingsacteren biedt kansen en maakt ons breed inzetbaar. Later in de training zal een gasttrainingsacteur ons wegwijs maken in de techniek en vormgeving.

In communicatietrainingen komt het vaak voor dat gewerkt wordt met communicatiemodellen waarbij cursisten inzicht krijgen in het effect van hun gedrag. Als trainingsacteur is het handig enig zicht te hebben op intermenselijk gedrag. Je zult gericht feedback moeten geven op het effect daarvan. Het interactiemodel: de Roos van Leary is een model wat goed inzetbaar is voor trainingsacteurs om rollen geloofwaardig neer te kunnen zetten. We kijken deze dag naar hoe daarin de interactiepatronen lopen. In de middag besteden we aandacht aan werkvormen uit het boek: Toolbox zoals Hoefijzer, Estafette en het Regie-model. Hierbij heb je als trainings-acteur meerdere cursisten tegenover je. En dan zijn er nog theorie-ondersteunende oefeningen die vaak prettig zijn om de cursisten te laten wennen aan het spelen met een acteur en meestal onbekend bij de trainer en dus een mogelijkheid om ons vak uit te dragen.

Deze dag staat in het teken van de 3-hoek; trainer, cursist en trainingsacteur. Hoe de samenwerking met de trainer vormkrijgt in diverse praktijksituaties. Iedere situatie is anders en vraagt om flexibiliteit maar ook om alertheid, omdat ieder zijn eigen rol heeft. In de middag zal een gasttrainingsacteur ervaringen delen en ons van tips & trucs voorzien. We zijn daarmee aan het finetunen, zodat je ná deze dag zelf kunt beginnen aan de 20 uren stage. Cursisten op hun gemak stellen, het aanspelen van leerdoelen, belonen in het spel of juist confronteren en op de juiste manier feedback geven, zijn de onderwerpen. Daarnaast het in-trainen van nieuwe werkvormen. Na deze  3e volledige dag zal de online-intervisie samen worden opgestart. Een gastacteur zal de kneepjes van het vak online laten zien en toelichten.

Na 3  volle dagen training en een begeleide-, en zelfstandige intervisie-bijeenkomst is het nu tijd voor het specifiek toepassen van het geleerde in de praktijk. Totaal wordt er per persoon 20 uur stage gelopen. Meeste keren in het HBO en MBO-onderwijs.  Ook is er dan al online gewerkt met een gast-trainingsacteur. Voor dit alles extra aandacht. De teamrollen van Belbin en de denkhoeden van Bono zijn communicatiemodellen met gezamenlijke speelmomenten wat een specifieke focus vraagt. Eigen acteerskills worden doorontwikkeld naast het geven van feedback-feedforward en feed-up.

Met steeds meer ervaring in het spelen als trainingsacteur en het geven van feedback, staan we nu stil bij wat er nog te leren is over feedback en feedforward. Ook deze keer starten we met persoonlijke leervragen uit de praktijk-stages. De oefeningen zullen daar op toegespitst worden. We ronden deze basistraining  af met het kijken naar talenten, zowel van die jezelf als je mede-deelnemers. Onder de vlag van talentontwikkeling besteden we aandacht aan  appreciative inquiry, een model wat staat voor wat wél werkt. Zeker toepasbaar in het werk van een trainingsacteur maar niet minder als afronding van deze training. Waarin blinkt iedereen uit? Hoe kun je krachten uitbouwen? En hoe kun je dit alles toevoegen aan je nieuwe vakgebied en daarmee aan je eigen leven!?!