Duik de diepte in van het trainingsacteren

De diepte in met trainingsacteren

Op een woensdag of zaterdag word je ontvangen op een Friese locatie waar koffie of thee voor je klaarstaan. Een verdiepings-module zoomt in op een specifiek onderdeel, en altijd is er tijd ingepland voor passende intervisie en netwerken. Bij de prijs inbegrepen zit óf een naslagwerk  óf er wordt gewerkt met een deskundige, bv een gasttrainer of gastacteur. Er is een lunch en ik hoop dat ik je rond 17.00 moe maar voldaan mag uitzwaaien!

Goed om te weten

GEPLAND en VAN-PLAN verdiepingsmodules 

GEPLAND vanuit NHLStenden-hogeschool specifiek voor pool tr.acteurs dinsdag 28 november 2023

Deze verdiepingsmodule gaat over het versterken van je speelmogelijkheden t.a.v. psychisch gedrag. Dieper kijken naar wat er nodig is om onverwacht, en vaak emotioneel extreem gedrag vorm te kunnen geven in het spel. Balans vinden tussen dit spel en het feedback geven. Vanuit het acteren wordt Methodacting en Meisneracteer-techniek ingezet. Een deskundige zal de kennis m.b.t. de psychische problematieken voor rekening nemen. Deze module is vooralsnog alleen een interne NHL Stenden hogeschool module.

Doel; vertrouwd raken met geloofwaardig spelen van rollen vanuit een psychisch probleem en flexibeler worden in het schakelen in emoties daarin

GEPLAND: zaterdag 2 maart 2024 
Rolvormgeving mensen met dementie

Deze verdiepingsmodule gaat in op wat je moet weten over het veranderende brein van personen met dementie om het gedrag geloofwaardig neer te kunnen zetten. Deskundige Barbara Oppelaar neemt je mee in de werking van het brein en koppelt dit aan verklaarbaar gedrag van de persoon met dementie. Je krijgt inzicht in wat wel en niet werkt, zodat je kunt triggeren en belonen in je spel. Dit alles luistert nauw. We nemen dan ook ruim tijd om het veranderende brein te leren kennen, waarnaast het spelen en een intervisie-vorm.  

Doel; maatwerk kunnen leveren als het gaat om het spelen van personen met een vorm van dementie

Gekoppeld aan dementie: Feedback op herhaling voor trainingsacteurs

Als trainingsacteur werk je vaak alleen wat kan leiden tot twijfel of onzekerheid over eigen spel én het voldoende kunnen geven van effectieve feedback op gedrag. Trainers zijn, in de meeste gevallen, tevreden over jouw prestatie terwijl jij weet dat het beter kan, m.n. de feedback. In deze verdiepingsmodule ga je terug naar de basis van de rol van de trainingsacteur en meer. Je maakt optimaal gebruik van de medespelers en er hoort een stukje theorie over feedback bij deze module. Naast heel veel spelen ligt de focus op het geven van feedback tijdens het spel, vanuit gedachten en ná het spel. Daarnaast aandacht voor de juiste rolverdeling
tussen de oefenaar - trainingsacteur - trainer. 

Doel; feedback onder de loep nemen en het effectief kunnen toepassen van feedback-feedup-feedforward. Deze module kent lagere kosten omdat we gebruik maken van elkaar (intervisie) en de tijd is korter: 13.30-17.00  € 75,00

VAN-PLAN: voor trainers: Effectief inzetten van trainingsacteurs met nieuwe werkvormen

Wanneer je als trainer te maken krijgt met trainingsacteurs of je bent nieuwsgierig wat dit leermiddel je op kan leveren dan valt er nog wel wat te weten. Bv wie vervult welke rol en hoe dan? We noemen het werken met trainingsacteurs ook wel; de winnaarsdriehoek omdat je elkaar kunt versterken. Een trainingsacteur werkt dienstbaar, maar heeft wel kennis. Niet altijd evenveel inhoudelijk als jij als trainer, maar bv wel over werkvormen en het organiseren van feedback. In deze verdiepingsmodule wordt je gevoed met kennis en ga je
'aan den lijve' ondervinden wat dit leermiddel teweeg kan brengen bij je doelgroep. Je leert ook hoe je een groep in beweging kunt krijgen. Gebruikmakend van theorie uit de positieve psychologie en motiverende gespreksvoering om het optimale uit de winnaarsdriehoek te kunnen halen!

Doel; als trainer effectief leren inzetten van trainingsacteurs in communicatietrainingen met inzet van werkvormen

VAN-PLAN: Spelen met het interactiemodel De Roos van Leary

Je leert in deze verdiepingsmodule hoe dit interactiemodel een middel kan zijn in het spelen van rollen. We werken met een test die inzicht geeft in je eigen voorkeursgedrag en wat er nodig is om dit gedag in beweging te krijgen. Natuurlijk met als hoofddoel dit te kunnen gebruiken in het werk als trainingsacteur, maar zeker ook nuttig voor je persoonlijke ontwikkeling, want je moet dus los kunnen komen van je eigen voorkeursgedrag. Theorie komt naar voren in de vorm van een boek(je) wat je vooraf krijgt en gaat lezen. Je komt zo stevig 'beslagen ten ijs' zodat we goed kunnen oefenen met cases en rollen en het communicatiemodel.

Doel; jezelf confronteren met werkbaar en niet-werkbaar voorkeursgedrag en hier los van kunnen komen t.b.v. het dienstbaar kunnen spelen

VAN PLAN: Voor starters; alle ins & outs van het improviseren  

Voor startende trainingsacteurs die onzeker zijn over hun mogelijkheden t.o.v. het acteren, maar wel enthousiast en nieuwsgierig naar de opleiding, kan deze verdiepings-module iets zijn wat je vóóraf gaat doen. Trainingsacteurs die deze behoefte ook hebben kunnen zeker aansluiten.
Je leert alle facetten van improviseren kennen en ervaren. Van durf te falen tot de ander je voeding laten zijn. Van actie en reactie naar stil spel. Je komt drempels tegen die zachtjes verlaagd zullen worden. Bij deze dag Improvisatie wordt je complete spel 'door de mangel gehaald' en word je continu uitgedaagd om grenzen te verleggen. Improviseren kent vele lagen en onderdelen, daar ga je over leren. Er worden voorbeeldfilmpjes ingezet en we kijken naar eigenheden en leeruitdagingen. Omdat we ons richten op trainingsacteur zijn en niet acteur, krijgt ook feedback geven aandacht.

Doel; als trainingsacteur je improvisatieskills versterken door het doen & durven en je kwetsbaar op durven stellen